۱۵
مرداد

رسانه ها باید به کمک توسعه زیست‌بوم تولید محتوا بیایند

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تور علمی و بازدید از مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون گفت: باید شناخت رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها از حوزه علم و فناوری درست شکل بگیرد تا این ظرفیت مهم تولید محتوا به کمک توسعه این زیست‌بوم در کشور بیایند.

به گزارش روابط عمومی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون، تور بازدید از بزگترین مرکزCGI   کشور با حضور دکتر پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، دکتر سید احمد موسوی صمدی مدیر گروه اجتماعی شبکه 4 و دکتر سید مهدی جوادی مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون به همراه جمعی از تهیه کننده های شبکه های مختلف سیما وفعالان حوزه تصویرسازی کشور از بخش‌های مختلف مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون بازدید کردند.

کرمی افزود: زیست‌بوم فناوری و نوآوری زنجیره کامل ودرستی از بازیگران حوزه‌های علمی کشور را شناسایی وحمایت کرد، گفت: این زنجیره در کنار هم و در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری به توسعه علم و فناوری در کشور و معرفی دستاوردهای این حوزه به جامعه موثر شدند. به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در حال حاضر ۱۲۰ مرکز شتاب‌دهی در کل کشور ایجاد شده است. این مراکز به عنوان یکی از ارکان اصلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور حضور دارند. کرمی همچنین بیان کرد: تولید محتوا یکی از حوزه‌هایی است که ظرفیت بالایی برای کمک به توسعه فرهنگ علم و فناوری کشور و نیز اشتغالزایی دارد. حرکتها در این حوزه آغاز شده اما هنوز زنجیره آن تکمیل نشده است. به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در گذشته رسانه ها و رسانه‌های مکتوب شناخت کافی از حوزه علم و فناوری نداشتند و دانشمندانمان  نیز از رسانه‌ها دوری می‌کردند.

کرمی ادامه داد: تنها راه برون رفت از این فضای نامطلوب، معرفی دستاوردهای حوزه علم و فناوری به جامعه با شیوه  درست و قابل فهم برای رسانه‌ها بود. ما همه ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کشور داریم اما از آن استفاده  درست وکاملی نمی‌ کنیم .

مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون:

تبدیل ایران به  قطب انیمیشن و جلوه های ویژه  خاورمیانه

مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون نیز در این تور بازدید گفت: ما در رایمون با استفاده از تکنولوژی های روز قابلیت تولید فیلم ها و تیزرهای مشابه خارجی را داریم که به دلیل عدم آگاهی و یا ضعف دانش استفاده تاکنون کمتر در سینما و تلوزیون استفاده شده است.

سید مهدی جوادی با اشاره به این موضوع که استفاده از تکنولوی موشن کپچر هزینه های تولید را پایین می آورد و به سادگی قابلیت شبیه سازی را دارد که در متری شیش و نیم از این قابلیت رایمون استفاده شده است. برای بازیگران نیز تطبیق با فضای خیالی سخت است و کارگردان ها کمتر به سمت استفاده از این تکنولوژی می روند. وی با اشاره به این موضوع که برای رشد و ارتقا در حوزه تولیدات موفق قابل رقابت با عرصه جهانی نیازمند فاصله گرفتن با حمایت های دولتی و تجاری سازی تولیدات هستیم، گفت: استفاده از تجهیزات به روز و قیمت پایین خدمات در ایران، ایران را کشوری مستعد برای تبدیل شدن به قطب تولید انیمیشن و جلوه های ویژه در خاورمیانه کرده است.

مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون رایمون تصریح کرد: در حال حاضر محتوا به عنوان سود تجاری در بازار شناخته می شود. در دو سال گذشته بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان در حوزه محتوا در آمد زایی ایجاد شده است. وقتی از این توانمندی و هنر به درستی استفاده شود نیاز به ارگان های سفارش دهنده مثل سازمان صدا و سیما و سفارشی تولید کردن کاهش می یابد و خلاقیت وارد عرصه تولید می شود تا از مزیت های رقابتی محصول استفاده شود.

در پایان دکتر پرویز کرمی به  فعالان عرصه تولید فیلم  برنامه های تلوزیونی و تهیه کننده های صدا و سیما گفت: یکی از پروژه های موفق معاونت علمی که با حمایت این معاونت و ستاد اجرائی فرمان امام تاسیس شد مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون به عنوان یکی از بزرگترین مراکز CGI  کشور بود و از تهیه کننده خواست تا از این قابلیت های رایمون استفاده کنند.

در این تور میهمانان از بخش های مختلف مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون شامل سالن سینما، استودیو کروماکی، استدیو استاپ موشن، استودیو موشن کپچر، فضای کار اشتراکی، رندر فارم و…. بازدید و قابلیت های رایمون برای میهمانان بازگو شد.